۱۵ دی ۱۳۹۸

فروش ۴۶ میلیارد تومانی در ۱۸ نمایشگاه استانی کتاب در سال جاری

قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به برگزاری ۱۸ نمایشگاه استانی کتاب در سطح کشور در سال جاری گفت: بدون تعارف باید گفت قم پایگاه علم و ترویج علوم دینی است. شهر قم و ناشران آن نه در ایران که در کل جهان اسلام شناخته شده است و ما این را باید قدر بدانیم و توجه کنیم.

وی افزود: نوزدهمین نمایشگاه را در این استان با دو رویکرد متفاوت اما یک مبنای درست بر پا کردیم و علاوه بر نمایشگاه اصلی استان، نمایشگاه کودک و نوجوان هم در کنار آن داریم؛ چرا که موضوع کودک و نوجوان در استان قم موضوع جدی است. در چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم هم ناشران خوب و با کیفیت این حوزه شرکت کرده‌اند و هم کتاب‌هایی که عرضه کرده‌اند، کتاب‌های جدیدی است.

آشنا با بیان اینکه مشکلات اقتصادی مانع برگزاری نمایشگاه‌های کتاب نیست، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب در کشور خاستگاه خودش را پیدا کرده است و مردم به کتاب علاقه دارند. دنیای مجازی و الکترونیکی نتوانسته است با کتاب رقابت کند و جایگاهش را بگیرد. با توجه به این نکات، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برپایی نمایشگاه‌های کتاب را از جمله برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی او دانست و یادآور شد: وقتی می‌بینیم در ۱۸ نمایشگاه استانی در سال جاری نزدیک به ۴۶ میلیارد تومان کتاب به فروش رفته است، این ما را در برپایی نمایشگاه‌های کتاب مصمم تر می‌کند.
 
وی گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال، به وعده‌هایمان در برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی در سایر استان‌ها عمل کنیم مگراینکه به هر دلیلی استانی توانایی برپایی نمایشگاه را نداشته باشد و از این موضوع استقبال نکند.
 
آشنا درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب هم گفت: آرام، آرام می‌توان به سمتی رفت که نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان را به طور مستقل برگزار کنیم. در نمایشگاه بین‌المللی تهران حسن برپایی همزمان نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان این است که مخاطبان با سنین مختلف در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و خانواده‌ها از این فرصت استفاده و بهره‌مند می‌شوند. اما در استان‌ها اگر استانی اعلام آمادگی کند، ما این توانایی را داریم که حمایت کنیم؛ مثل سال گذشته که در قم به‌صورت مستقل نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.
 
وی در پایان تاکید کرد: به نظرم می‌توان برخی نمایشگاه‌های استانی کتاب را از جمله حوزه دین، دفاع مقدس و کودک و نوجوان به صورت موضوعی داشته باشیم چراکه این موضوعات این قابلیت را دارند.
ایبنا

نظرات

نظر خود را بنویسید: